Щодо виконання вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу на період воєнного стану (на заміну рекомендацій від 11.03.2022 року)

У зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України, підпунктом 1 пункту 1 Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115 - ІХ (далі - Закон № 2115) встановлено, що фізичні особи, фізичні особи - підприємці, юридичні особи подають облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній та/або в електронній формі, протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи.

Також, підпунктом 3 пункту 1 Закону № 2115 передбачено, що особи, які не мають фізичної можливості протягом строку, визначеного цим Законом, подати звітність чи документи, зазначені у підпункті 1 цього пункту, у зв’язку з безпосередніми наслідками їх участі у бойових діях, звільняються від адміністративної та/або кримінальної відповідальності та подають звітність чи документи протягом одного місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали їх подання.

Відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Базовий Закон) суб’єкти первинного фінансового моніторингу зобов’язані повідомляти Держфінмоніторинг про порогові фінансові операції, підозрілі фінансові операції (діяльність), про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників клієнта, додаткову інформацію та іншу інформацію, передбачену законодавством.

Під час дії воєнного часу, за наявності фізичної можливості, вищевказана інформація подається у строки, визначені Базовим Законом.

Разом з тим, у разі фізичної неможливості у зв’язку з воєнним станом щодо подання інформації до Держфінмоніторингу, суб’єкти первинного фінансового моніторингу подають таку інформацію невідкладно після отримання такої можливості, але не пізніше строку визначеного Законом № 2115.

Також, з урахуванням об’єктивної та фізичної можливості, та з метою належного управління ризиками легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, суб’єкти первинного фінансового моніторингу мають застосовувати усі вимоги Базового Закону, зокрема в частині:

- належної організації та проведення первинного фінансового моніторингу;

- здійснення заходів належної перевірки;

- застосування ризик-орієнтованого підходу;

- виявлення підозрілих фінансових операцій тощо.

Крім цього, в цілях виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, зокрема осіб, що причетні до збройної агресії російської федерації до України, рекомендовано використання списків таких осіб, розміщених на:

- сайті Європейської комісії: https://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2014/145(1)/;

- сайті Міністерства фінансів США (список OFAC): https://home.treasury.gov/policy-issues/financial-sanctions/faqs/topic/6626;

- сайті РНБОУ: https://www.rnbo.gov.ua/ua/Ukazy/https://sanctions-t.rnbo.gov.ua/;

- cайті «Окупант», інформаційному ресурсі Апарату РНБО України: https://invaders-rf.com/;

- офіційних сайтах державних органів іноземних країн, з переліками підсанкційних осіб тощо.

Окремо для СПФМ підготовлено та 31.03.2022 р. доведено для внутрішнього використання індикатори ризиковості підозрілих фінансових операцій, які мають на меті підвищити увагу СПФМ при дослідженні та аналізі таких операцій, щоб підтвердити підозри у фінансуванні тероризму.

Разом з тим, повідомляємо, що Єдина державна інформаційна система у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення функціонує у штатному режимі, забезпечується стабільне, безперервне збирання та обробка інформації, необхідної для проведення Держфінмоніторингом комплексного аналізу інформації та відомостей про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації та відомостей, що можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.

Також інформуємо, що всі повідомлення, які використовуються під час обміну інформації з питань фінансового моніторингу між суб’єктами первинного фінансового моніторингу та Держфінмоніторингом, отримуються та обробляються у встановленому законодавством порядку.

Війна росії проти України – це виклик усьому цивілізовану світу, тому ми мусимо реагувати на нього спільно. Варто вживати усіх наявних можливостей та ресурсів, аби змусити агресора дорого заплатити за свої військові злочини.

Розраховуємо на конструктивну реакцію та підтримку приватного фінансового та нефінансового секторів в неймовірно складних умовах злочинного нападу країни агресора на незалежну державу в самому серці Європи!

___________________________________________