Парламентом прийнятий новий Закон України «Про запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»

06 грудня 2019 року Верховною Радою України у другому читанні і в цілому прийнятий проєкт Закону України «Про запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Вказаний законопроєкт направлений на:

-  реалізацію Рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF);

-  імплементації в законодавство України вимог Директиви (ЄС) 2015/849 Європейського парламенту та Ради від 20 травня 2015 року «Про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму» та Регламенту (ЄС) 2015/847 «Про інформацію, що супроводжує перекази», які обов’язкові для впровадження членів Європейського Союзу та країн, які мають намір отримати членство в Європейському Союзі;

-  виконання зобов’язань взятих на себе Україною при підписанні Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, ратифікованою Законом України від 16 вересня 2016 року;

-  впровадження рекомендацій зазначених в Звіті експертів Комітету Ради Європи MONEYVAL, наданих за результатами п’ятого раунду взаємної оцінки України у сфері протидії відмиванню коштів/фінансуванню тероризму, який затверджений на 55-му Пленарному засіданні MONEYVAL;

-  виконання зобов’язань, визначених Меморандумом про взаєморозуміння між Україною та Європейським Союзом ратифікованим Законом України «Про ратифікацію Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як Позичальником та Європейським Союзом як Кредитором і Кредитної угоди між Україною як Позичальником, Національним банком України як Фінансовим агентом Позичальника та Європейським Союзом як Кредитором (щодо отримання Україною макрофінансової допомоги Європейського Союзу у сумі до 1 мільярда євро)».

Законопроектом передбачені комплексні зміни законодавства, які полягають у наступному:

- вводяться ряд нових термінів, зокрема «замороження активів», «джерело коштів, пов’язаних з фінансовою(ми) операцією(ми)», «пов’язані особи», «джерело статків (багатства)», «політично значущі особи», «ризик-орієнтований підхід», «віртуальний актив»;

- зменшується з 17 до 4 кількість ознак фінансових операцій, про які суб’єкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ) зобов’язані обов’язково повідомляти Держфінмоніторинг. Таким чином, СПФМ обов’язково інформуватимуть про фінансові операції, пов’язані з готівкою, переказом коштів за кордон, публічними діячами та клієнтами з держав, що не виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, що провадять діяльність в антилегалізаційній сфері;

- збільшується поріг (з 150000 грн. до 400000 грн.) для фінансових операцій, про які СПФМ зобов’язані інформувати Держфінмоніторинг;

- разом з переходом на ризик-орієнтований підхід при поданні інформації про підозрілі фінансові операції суб’єктами первинного фінмоніторингу вводяться адекватні заходи впливу за порушення антилегалізаційного законодавства: від письмового застереження і штрафних санкцій у значних розмірах  до анулювання ліцензії;

- розширюється коло СПФМ, до яких віднесено суб’єктів господарювання, які надають податкові консультації, осіб, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами та постачальники послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів;

- вдосконалюється процедура визначення кінцевих бенефіціарних власників;

- передбачаються механізми регулювання сфери обігу віртуальних активів, зокрема визначений регулятор для суб’єктів цієї сфери;

- здійснюється удосконалення механізму застосування цільових фінансових санкцій, відповідно до вимог 6 та 7 Рекомендацій FATF та Резолюції Ради Безпеки ООН 1267 та 1373, зокрема, запровадження процедури замороження активів та удосконалення положень щодо здійснення міжнародного співробітництва у зазначеному напрямку;

- змінюється процедура формування Переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;

- запроваджується механізм покладання на третіх осіб для здійснення належної перевірки;

- встановлюються вимоги щодо супроводження переказів інформацією про ініціатора та одержувача коштів;

- змінюється підхід щодо визначення політично значущих осіб та фінансового моніторингу їх операцій;

- вносяться зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів, зокрема в новій редакції викладена стаття 209 КК України (Легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом).

Закон набере чинності через чотири місяці з дня його опублікування.

 

____________________________________________