Інформація для суб’єктів первинного фінансового моніторингу, органів державної та виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та визначених нефінансових установ та професій, стосовно оновлення санкційного режиму щодо ІДІЛ та Аль-Каїди


У липні 2017 pоку, Рада Безпеки ООН одностайно ухвалила резолюцію 2368 (2017), якою було
оновлено санкційний режим щодо ІДІЛ та Аль-Каїди.

До кола співавторів увійшли наступні держави-члени РБ ООН: США, Україна, Франція, Велика Британія, Японія, Швеція, Італія, Казахстан, Сенегал та Ефіопія.

У порівнянні з попередньою резолюцією 2253 (2015), зміни носять переважно технічний характер і враховують останні рішення РБ ООН з питань протидії тероризму, а також інформацію, представлену у звітах Генерального секретаря ООН та Моніторингової групи Комітету РБ ООН 1267/1989/2253 щодо загрози, яку становить ІДІЛ та Аль-Каїда для міжнародного миру і безпеки.

Зокрема, у преамбулі закріплено політичні сигнали РБ ООН державам - членам Організації щодо важливості:

- виконання ними всіх зобов’язань за Статутом ООН (у контексті забезпечення неухильного виконання рішень РБ ООН);


-    
ролі Організації у сприянні міжнародному співробітництву по боротьбі з тероризмом (у зв’язку з чим вітається створення нового Управління ООН зі згаданих питань);


-        
припинення державами, на території яких присутня ІДІЛ, будь-якої торгівлі, економічних чи фінансових зв’язків з ІДІЛ, Аль-Каїдою та їх прихильниками, у тому числі за рахунок посилення заходів з безпеки кордонів;

-      визначення та реагування санкційним Комітетом РБ ООН щодо ІДІЛ та Аль-Каїди (1267/1989/2253) на випадки недотримання державами санкційних заходів;


-        
засудження систематичних порушень терористами прав людини та міжнародного гуманітарного права.

Крім того, привертається увага до:

-    ситуації з активізацією використання терористами неурядових організацій з метою збору коштів, логістичного забезпечення, вербування прихильників тощо;

-      необхідності державам-членам запобігати передачі терористам зброї та військового спорядження, компонентів для саморобних вибухових пристроїв;

-    проблеми іноземних бойовиків-терористів (ІБТ) та осіб, що повертаються із зон конфліктів;

-        необхідності обміну інформацією щодо постачання зброї та ресурсів терористами та взаємодії з цією метою спеціальних служб та правоохоронних органів.

Ключові положення оперативної частини резолюції щодо видів санкційних заходів та критеріїв їх застосування залишилися без змін.

Разом з тим, були зроблені деякі уточнення в частині їх імплементації, а саме:

-       застосування санкцій до фінансових операцій, що включають будь-які кошти, економічні ресурси або діяльність, що генерує прибуток, в тому числі, торгівлю нафтопродуктами, природними ресурсами, хімічною або сільськогосподарською продукцією, зброєю чи культурними цінностями, а також торгівлю людьми та викрадення для викупу, вимагання та пограбування банків;

-         доцільності застосування цільових санкцій до осіб та організацій, пов’язаних з ІДІЛ та Аль-Каїдою, які причетні до торгівлі людьми в регіонах збройних конфліктів та сексуального насильства в конфліктах;

-     необхідності підвищення фінансової прозорості та ефективності нагляду за операціями з переказу коштів для виявлення випадків міжнародного переміщення грошей в цілях підтримки тероризму.

На тлі звинувачень низки держав на адресу Катару у фінансуванні тероризму до тексту резолюції було включено положення щодо ролі викупу як одного з основних джерел фінансування тероризму, за рахунок чого здійснюється підтримка вчинення терактів, вербування нових членів, а також стимулюється практика викрадення людей. У цьому зв’язку було нагадано про існуюче зобов’язання держав-членів за резолюцією 2133 (2014) запобігати отриманню терористами прямої чи опосередкованої вигоди від викупу або політичних поступок.

Крім того, у зв’язку із необхідністю підвищення зусиль з протидії ІБТ, зокрема, тим, які повертаються з зон конфліктів, до тексту резолюції було включено положення щодо:

-     надання авіакомпаніями, що працюють на території держав-членів, своїм національним органам попередньої інформації про пасажирів (advanced passenger information) з метою виявлення спроб виїзду, в’їзду або транзиту осіб, до яких застосовано санкції, а також важливості інформування про це Комітету;

-          універсалізації запровадження на національному рівні системи обробки даних про пасажирів (passenger name record) та їх активного використання національними компетентними органами з метою запобігання, виявлення та розслідування злочинів, пов’язаних з тероризмом, і необхідності надання відповідної інформації цим органам авіакомпаніями, що знаходяться під юрисдикцією відповідних держав-членів;

-        зміцнення міжнародної та регіональної співпраці з цих питань та забезпечення обміну інформацією, серед іншого, щодо персональних даних ІБТ, шляхів їх переміщення і фінансування, рекомендованих підходів до протидії цьому явищу.

Держфінмоніторингом на виконання зазначеної резолюції було внесено відповідні зміни до Переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, та включено до зазначеного переліку 8 осіб, організацій і незаконних збройних формувань, пов’язаних з ІДІЛ та Аль-Каїдою, до яких застосовані передбачені резолюцією обмежувальні заходи.