Голова Державної служби фінансового моніторингу України, Ігор Борисович Черкаський, представив публічний звіт за 2020 рік
Шановні колеги!
До Вашої уваги презентую підсумки діяльності Держфінмоніторингу за 2020 рік.
Минулий рік став для всіх нас часом суцільних викликів та загроз, але ми знайшли сили збалансовано здійснювати операційну роботу з проведення фінансових розслідувань у руслі результативності та ефективності.
Розгорнутий Звіт Держфінмоніторингу за 2020 рік розміщено на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу.
Насамперед Звіт містить інформацію про основні аспекти нормативно-правового забезпечення діяльності Служби, її організаційну структуру, кадрову роботу, фінансове забезпечення та головні результати щодо виконання функції Держфінмоніторингу в частині виявлення та блокування активів, які одержані злочинним шляхом чи пов’язані з фінансуванням тероризму.
Найперше, важливим результатом у 2020 році стало представлення другого Звіту про прогрес України за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL, що відбулось у рамках проведення 2-ї Міжсесійної консультації Комітету MONEYVAL.
Затвердження цього звіту ще раз підтвердило схвалення міжнародною спільнотою кроків, що здійснює наша держава у сфері підвищення ефективності національної системи фінансового моніторингу.
Другою ключовою подією у 2020 році стало підписання Президентом України Указу «Про День працівника системи фінансового моніторингу», що визначає значний внесок працівників національної системи фінансового моніторингу.
За розробки Держфінмоніторингу, з метою імплементації оновленого Базового Закону, Кабінетом Міністрів України прийнято 10 постанов.
В частині співпраці між Держфінмоніторингом та підзвітними суб’єктами, відзначу, що кількість повідомлень від усіх підзвітних суб’єктів у 2020 році зменшилась у понад два рази порівняно з 2019 роком, з причин переходу до виявлення фінансових операцій з ознаками фінансового моніторингу за ризик орієнтованим підходом.
В частині узагальнення типологічних досліджень, у звітному році, Служба оприлюднила типологічне дослідження: «Відмивання доходів від податкових злочинів», що спрямоване на аналіз існуючих схем відмивання коштів від податкових злочинів та аналіз способів їх реалізації, а також на сприяння учасникам системи протидії легалізації (відмиванню) злочинних доходів в їх виявленні.
В контексті підвищення ефективності взаємодії з правоохоронними та розвідувальними органами, до яких Держфінмоніторинг направляє відповідні узагальнені матеріали, необхідно наголосити на наступному.
У 2020 році до правоохоронних органів направлено 1036 матеріалів. У вказаних матеріалах сума підозрілих фінансових операцій становить 76,2 млрд гривень.
В цілому, з березня 2014 по грудень 2020 року, до правоохоронних органів було надіслано 5528 узагальнених матеріалів.
Координація учасників системи фінансового моніторингу ґрунтувалась на виконанні Стратегії розвитку системи фінансового моніторингу до 2020 року, на діяльності Урядової Ради з питань запобігання та протидії, а також на співпраці з професійними об’єднаннями суб’єктів фінансового моніторингу та громадськістю.
На інформаційному рівні продовжено ефективне функціонування Єдиної державної інформаційної системи. У 2020 році продовжувалась модернізація ІТ системи Держфінмоніторингу. Зокрема, у звітному році, Службою отримано примірник програмного забезпечення електронного кабінету системи фінансового моніторингу та проведена його дослідна експлуатація.
Водночас, з метою покращення інформування громадськості, введено в експлуатацію новий веб портал Держфінмоніторингу, який у першому півріччі 2020 року визнано одним із кращих державних сайтів України (перше місце).
Коротко зупинюсь на методичній допомозі та співпраці з суб’єктами первинного фінансового моніторингу.
Відмічу, що на базі Державного закладу післядипломної освіти «Академія фінансового моніторингу», що знаходиться у сфері управління Служби, лише у 2020 році пройшли навчання понад 2300 фахівців державного та приватного секторів.
Також, Держфінмоніторингом підготовлено й оприлюднено за сприяння координатора проектів ОБСЄ «Керівництво з ризик-орієнтованого підходу для спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу» та «Керівні настанови щодо розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників».
На міжнародній арені Служба співпрацює з багатьма міжнародними організаціями, зокрема з FATF, MONEYVAL, Егмонтською групою підрозділів фінансових розвідок та іншими. Наразі Держфінмоніторингом укладено 79 Меморандумів про взаєморозуміння з іноземними підрозділами фінансових розвідок. У 2020 році Служба здійснювала активний обмін фінансовою інформацією з іноземними підрозділами фінансових розвідок.
Які ж плани на майбутнє.
Важливим напрямом роботи буде продовження співпраці з комітетом MONEYVAL у рамках здійснення координаційних заходів з підготовки та представлення Третього Звіту про прогрес, що планується до кінця ІІІ кварталу 2021 року.
Крім того, Держфінмоніторинг буде на постійній основі проводити аналіз (операційний та стратегічний) інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, інші фінансові операції або інформації, що може бути пов’язана з підозрою у відмиванні коштів та фінансуванні тероризму.
Держфінмоніторинг забезпечить конструктивну співпрацю із державними регуляторами, правоохоронними органами, суб’єктами первинного фінансового моніторингу та особливо інститутами громадянського суспільства.
Висловлюю подяку кожному працівнику Служби за внесок у досягнуті результати та усім, хто своєю наполегливою працею допомагає Держфінмоніторингу у реалізації державної політики з питань фінансового моніторингу.
____________________________________________