Інформування про результати роботи Держфінмоніторингу за І квартал 2022 року

Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, в умовах воєнного часу, вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, які базуються на реалізації:

Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», актів Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України;

основних напрямів розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в Україні на період до 2023 року та плану заходів щодо їх реалізації (розпорядження КМУ від 12.05.2021 № 435-р);

Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL;

програми стратегічного розвитку Держфінмоніторингу на період до 2024 року;

пріоритетів діяльності Держфінмоніторингу на період воєнного стану, погоджених Міністерством фінансів України.

Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямку вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру з метою результативного санкціонування дій країни-терориста.

Збір та обробка інформації

За період з 01.01.2022 по 31.03.2022 р. від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом отримано 318 524 повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

- 9 985 повідомлень про підозрілі фінансові операції (діяльність);

- 308 302 повідомлення про порогові операції:

- 53 повідомлення про порогові та підозрілі операції (діяльність);

- 184 повідомлення на запит про відстеження фінансових операцій.

Із зазначеної загальної кількості повідомлень, у період воєнного часу, за період з 24.02.2022 по 31.03.2022 р. від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом отримано 67 603 повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

- 1 815 повідомлень про підозрілі фінансові операції (діяльність);

- 65 681 повідомлення про порогові операції;

- 6 повідомлень про порогові та підозрілі операції (діяльність);

- 101 повідомлення на запит про відстеження фінансових операцій.

Аналітичні дослідження

У I кварталі 2022 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 141 матеріал (з них 90 узагальнених матеріалів та 51 додатковий узагальнений матеріал), зокрема до:

- органів національної поліції – 43 матеріалів (з них 28 узагальнених матеріалів та 15 додаткових узагальнених матеріалів);

- Служби безпеки України – 42 матеріали (з них 27 узагальнених матеріалів та 15 додаткових узагальнених матеріалів);

- Бюро економічної безпеки України – 34 матеріалів (з них 30 узагальнених матеріалів та 4 додаткових узагальнених матеріали);

- органів прокуратури – 10 матеріалів (з них 2 узагальнених матеріали та 8 додаткових узагальнених матеріалів);

- Національного антикорупційного бюро України – 8 матеріалів (з них 1 узагальнений матеріал та 7 додаткових узагальнених матеріалів);

- Державного бюро розслідувань – 4 матеріали (з них 2 узагальнених матеріали та 2 додаткових узагальнених матеріали).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 11 563,69 млн гривень.

Наразі, основним напрямком діяльності Держфінмоніторингу є встановлення каналів фінансування осіб, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку Російської Федерації (РФ) та Республіки Білорусь (РБ) щодо України, у т.ч. диверсійно-розвідувальних груп.

Так, у І кварталі 2022 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 14 матеріалів щодо фінансових операцій 83-х осіб, щодо яких є обґрунтовані підозри, що вони є колоборантами/зрадниками та можуть бути пов’язані з військовою агресією РФ та РБ щодо України.

У ході зазначених фінансових розслідувань Держфінмоніторингом зупинено (заблоковано) кошти у сумі 687,4 млн гривень.

З метою виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої, зокрема, направлено 379 запитів до підрозділів фінансової розвідки іноземних держав.

Наразі, аналітична робота продовжується.

Не залишаються поза увагою Держфінмоніторингу фінансові розслідування стосовно фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, у I кварталі 2022 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 7 матеріалів (1 узагальнений матеріал та 6 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

- Національного антикорупційного бюро України 6 матеріалів (1 узагальнений матеріал та 5 додаткових узагальнених матеріалів);

- Служби безпеки України 1 додатковий узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 14,58 млн гривень.

Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу

В рамках співпраці з приватним сектором, Держфінмоніторингом з 15 лютого 2022 р. здійснюється тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).

У зв’язку з цим, за сприяння проєкту EUACI були підготовлені покрокові відео інструкції роботи в Е-кабінеті та розміщені для ознайомлення на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу, за посиланнями на сторінку Держфінмоніторингу у соціальній мережі YouTube.

В частині співпраці з суб’єктами фінансового моніторингу, направлено до кожного державного регулятора звернення щодо посилення нагляду за суб’єктам первинного фінансового моніторингу стосовно застосування ними ризик-орієнтовного підходу та індикаторів ризиковості до клієнтів, пов’язаних із РФ.

Підготовлено та доведено до відома суб’єктів первинного фінансового моніторингу Рекомендації щодо виконання вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу на період воєнного часу, зокрема в частині виявлення підозрілих фінансових операцій, пов’язаних з країною-агресором, а також направлені для використання в роботі індикатори ризиковості операцій та клієнтів з РФ та РБ.

Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі створеної Генеральною прокуратурою України оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.

Також, Держфінмоніторингом направлені звернення до МЗС України щодо координації роботи зі збору інформації про застосовані фінансові санкції проти РФ та її активів.

Заходи міжнародного характеру

Щодо виключення РФ з Комітету Ради Європи MONEYVAL

16.03.2022 р. Комітетом Ради Європи прийнято рішення щодо виключення РФ з Ради Європи та відповідно із складу Комітету експертів Ради Європи із взаємної оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансування тероризму (MONEYVAL), як робочого органу Ради Європи. За таких умов РФ позбавлено права та можливості впливати на антилегалізаційні заходи в рамках Ради Європи.

Щодо виключення РФ з FATF та включення РФ до чорного списку FATF

Держфінмоніторингом направлено ряд звернень до FATF стосовно виключення РФ з FATF та включення РФ до чорного списку FATF. FATF 04.03.2022 р. опублікувано Публічну заяву у зв’язку з трагічними подіями в Україні (http://www.fatf-gafi.org/publications/fatfgeneral/documents/ukraine-2022.html) в якій заявлено, що дії РФ суперечать основним принципам FATF і є грубим порушенням зобов'язань, щодо імплементації та підтримки Стандартів FATF. FATF на даному етапі переглядає роль РФ у роботі FATF, а також розгляне заходи, необхідні для дотримання основних принципів FATF.

Держфінмоніторинг продовжує консультації з FATF з метою вжиття більш дієвих кроків спрямованих на виключення РФ із членства в цій організації та включення РФ у чорний список FATF. З цією метою було додатково направлено ряд звернень та забезпечується відповідна комунікація з FATF.

Крім того, Службою запроваджено постійну комунікацію з МЗС України та направлені звернення з метою посилення комунікації з посольствами України за кордоном, у тому числі шляхом доведення до відома країн світу необхідності розповсюдження для учасників фінансового та нефінансового секторів відповідних країн інформації щодо експоненційно зростаючих ризиків транзакцій, проведених за участю, від імені та в інтересах суб’єктів фінансово-економічних відносин РФ.

Також, направлено ряд офіційних листів до європарламентарів із проханням сприяти позитивному розгляду FATF питання виключення РФ з FATF та включення РФ до чорного списку FATF.

Держфінмоніторингом повідомлено Надзвичайних і Повноважних Послів України в Сполучених Штатах Америки, Франції, Великобританії та ООН на діях, що вживаються Україною щодо санкціонування РФ, та направлено прохання про сприяння.

Держфінмоніторингом опрацьовано та підтримано петицію щодо включення РФ в чорний список FATF, що розміщена https://bit.ly/3wrMU5y (Petition: Expel Russia from FATF and add it to the Black List).

Аналогічно, Держфінмоніторингом направлено звернення до FATF з метою санкціонування Республіки Білорусь (РБ) у зв’язку із сприяння нею агресії РФ щодо України.

Практичні міжнародні кроки фінансової розвідки

Держфінмоніторингом здійснюються щоденні робочі контакти з підрозділами фінансових розвідок країн світу та відповідними фінансовими регуляторами щодо обміну розвідувальною інформацією, а також посиленням фінансового нагляду за бізнесом, що має зв’язки з РФ.

Ця діяльність направлена на запобігання поширенню міжнародного тероризму, включаючи блокування фінансових операцій, замороження активів та їх подальшу конфіскацію.

Спільно із командою Мінцифри, а також з ключовими криптоекспертами України проведено роботу щодо ідентифікації переліку російських криптообмінників, що пов'язані з підсанкційними банками (Сбербанк та інші), з метою повного блокування їх хостингу. За результатами проведеної роботи Держфінмоніторингом направлено та супроводжується звернення на ключову американську компанію-хостера Cloudflare.

Також, у тісній взаємодії з криптопровайдерами України і світу запущено механізм спонтанного блокування криптогаманців РФ.

У цій частині, Держфінмоніторингом направлено звернення до криптовалютної біржі Binance із конкретними пропозиціями щодо дій по стримуванню агресії РФ на ринку віртуальних активів, за наслідками розгляду якого Binance змінила політику та 20.03.2022 р. виключила можливість здійснення P2P транзакцій для ряду російських банків і платіжних систем, які потрапили до санкційного списку.

___________________________________