Інформування про результати роботи Держфінмоніторингу за І квартал 2019 року

Державною службою фінансового моніторингу України як підрозділом фінансової розвідки України вживаються посилені заходи практичного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Зокрема, у І кварталі 2019 року Держфінмоніторингом підготовлено 194 матеріали (з них 109 узагальнених матеріалів та 85 додаткових узагальнених матеріалів), які направлено до:

-   органів прокуратури 24 матеріали (з них 3 узагальнених матеріали та 21 додатковий узагальнений матеріал);

-   Державної фіскальної служби України 35 матеріалів (з них 27 узагальнених матеріалів та 8 додаткових узагальнених матеріалів);

-   органів внутрішніх справ 41 матеріал (з них 34 узагальнених матеріалів та 7 додаткових узагальнених матеріалів);

-   Служби безпеки України 59 матеріалів (з них 36 узагальнених матеріалів та 23 додаткових узагальнених матеріалів);

-   Національного антикорупційного бюро України 35 матеріалів (з них 9 узагальнених матеріалів та 26 додаткових узагальнених матеріалів).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 10 млрд гривень.

Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, у І кварталі 2019 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 43 таких матеріали (9 узагальнених матеріалів та 34 додаткові узагальнені матеріали), зокрема до:

-   Національного антикорупційного бюро України – 33 матеріали;

-   органів прокуратури України – 8 матеріалів;

-   Служби безпеки України – 2 матеріали.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 1,9 млрд гривень.

Відповідно до законодавства України, Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.

Так, у І кварталі 2019 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 25 матеріалів (з них 9 узагальнених матеріалів та 16 додаткових узагальнених матеріалів) стосовно фінансових операцій осіб, які можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму, сепаратизму та/або проведених за участю осіб, які публічно закликають до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, в тому числі:

-   10 матеріалів (10 додаткових узагальнених матеріалів), пов’язані із здійсненням фінансових операцій фізичними особами, ідентифікаційні дані яких співпадають з ідентифікаційними даними осіб, включеними до Переліку;

-   3 матеріали (з них 1 узагальнений матеріал та 2 додаткових узагальнених матеріалів), пов’язаних із здійсненням фінансових операцій особами, включеними в додатки до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.04.2017 (введеного в дію Указом Президента України від 15.05.2017 №133/2017) та від 21.06.2018 (введеного в дію Указом Президента України від 21.06.2018 №176/2018);

-   6 матеріалів (6 узагальнених матеріалів), пов’язаних із підозрами у здійсненні фінансових операцій особами, причетними до діяльності міжнародного терористичного угрупування «Ісламська держава Іраку та Леванту» або інших екстремістських груп;

-   6 матеріалів (з них 2 узагальнених матеріали та 4 додаткових узагальнених матеріалів), які можуть бути пов’язані з підозрами у фінансуванні незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях.

Матеріали направлено до Служби безпеки України.

У І кварталі 2019 року Держфінмоніторингом у 17 випадках (матеріалах) заблоковано кошти стосовно фінансових операцій осіб, які за інформацією правоохоронних органів можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму, сепаратизму, на загальну суму в еквіваленті 26,9 млн гривень.

З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом звітного періоду, Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL (далі – План дій). Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами, про хід виконання Плану дій у 2018 році, та у січні п.р. направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України. Крім того, Держфінмоніторингом забезпечувалися заходи з підготовки усіма зацікавленими державними органами 1-го звіту про прогрес України за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL.

Також, упродовж I кварталу 2019 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 23 координаційних нарадах із зацікавленими державними органами з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Крім того, було підписано Меморандум про загальні засади співробітництва в сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення між Державною службою фінансового моніторингу України та Національним інститутом стратегічних досліджень.

В частині координації співпраці з громадськістю та приватним сектором, Держфінмоніторингом організовано проведення чергового засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу та дев’ятого засідання Робочої групи з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу – банківських установ.

В рамках законодавчих ініціатив, Держфінмоніторингом у звітному періоді забезпечено активне супроводження у Верховній Раді України зареєстрованого Урядового проекту Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (р.н. 9417), який був підтриманий профільним комітетом Парламенту до розгляду у першому читанні.

Законопроект розроблено з метою імплементації норм четвертої Директиви (ЄС) 2015/849 «Про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму» та норм Регламенту (ЄС) 2015/847 «Про інформацію, що супроводжує грошові перекази».

Також, Держфінмоніторингом розпочато процес проведення другого раунду Національної оцінки ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму на підставі оновленої у 2018 році Методики.

В рамках методологічної роботи, протягом І кварталу 2019 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 21 освітньому заході, участь в якому взяли близько 730 осіб.

В напрямку міжнародного співробітництва, Держфінмоніторингом у звітному періоді підписано Меморандуми про взаєморозуміння у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму із ПФР Держави Кувейт та Республіки Австрія.

 

Прес-служба Держфінмоніторингу
presa@fiu.gov.ua
www.fiu.gov.ua