Інформування про результати роботи Держфінмоніторингу за 2018 рік

Державною службою фінансового моніторингу України як підрозділом фінансової розвідки України вживаються посилені заходи практичного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Зокрема, за 2018 рік Держфінмоніторингом підготовлено 934 матеріали (з них 466 узагальнених матеріалів та 468 додаткових узагальнених матеріалів), які направлено до:
?   органів прокуратури 159 матеріалів (з них 40 узагальнених матеріалів та 119 додаткових узагальнених матеріалів);
?   Державної фіскальної служби України 190 матеріалів (з них 157 узагальнених матеріали та 33 додаткових узагальнених матеріалів);
?   органів внутрішніх справ 106 матеріалів (з них 85 узагальнений матеріал та 21 додаткових узагальнених матеріалів);
?   Служби безпеки України 178 матеріали (з них 97 узагальнених матеріалів та 81 додаткових узагальнених матеріалів);
?   Національного антикорупційного бюро України 300 матеріалів (з них 86 узагальнених матеріалів та 214 додаткових узагальнених матеріалів);
?   розвідувальних органів 1 узагальнений матеріал.
Слід відмітити, що у порівнянні з попереднім періодом у 2018 році кількість переданих Держфінмоніторингом до правоохоронних органів узагальнених матеріалів зросла на 31,2%.
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 347,4 млрд гривень.
Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.
Зокрема, за 2018 рік Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 420 таких матеріалів (128 узагальнених матеріалів та 292 додаткових узагальнених матеріалів), зокрема до:
?   Національного антикорупційного бюро України - 300 матеріалів;
?   органів прокуратури України - 110 матеріалів;
?   Служби безпеки України - 10 матеріалів.
У згаданих матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 277,8 млрд гривень.
Також, Держфінмоніторингом продовжується активна робота стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна Януковичем В.Ф., його близькими, іншими посадовцями та пов’язаними з ними особами.
Зазначена робота проводиться в рамках продовження поглиблених заходів, вжитих у 2014 - 2017 роках, щодо блокування, арешту та конфіскації в дохід держави коштів в еквіваленті 1,5 млрд дол. США.
Так, за 2018 рік Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 108 матеріалів (39 узагальнених матеріалів та 69 додаткових узагальнених матеріалів) стосовно фінансових операцій, проведених за участю колишніх високопосадовців, зокрема до:
?   Національного антикорупційного бюро України - 1 матеріал;
?   органів прокуратури України - 105 матеріалів;
?   Служби безпеки України - 2 матеріали.
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 2,6 млрд гривень.
Відповідно до законодавства України, Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.
За 2018 рік Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 100 матеріалів (з них 44 узагальнених матеріалів та 56 додаткових узагальнених матеріалів) стосовно фінансових операцій осіб, які можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму, сепаратизму та/або проведених за участю осіб, які публічно закликають до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, в тому числі:
?   43 матеріали (з них 7 узагальнених матеріалів та 36 додаткових узагальнених матеріалів), пов’язані із здійсненням фінансових операцій фізичними особами, ідентифікаційні дані яких співпадають з ідентифікаційними даними осіб, включеними до Переліку;
?   8 матеріалів (з них 6 узагальнених матеріалів та 2 додаткових узагальнених матеріалів), пов’язаних із здійсненням фінансових операцій особами, включеними в додатки до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.04.2017 (введеного в дію Указом Президента України від 15.05.2017 №133/2017) та від 21.06.2018 (введеного в дію Указом Президента України від 21.06.2018 №176/2018);
?   15 матеріалів (з них 14 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал), пов’язаних із підозрами у здійсненні фінансових операцій особами, причетними до діяльності міжнародного терористичного угрупування «Ісламська держава Іраку та Леванту» або інших екстремістських груп;
?   33 матеріали (з них 16 узагальнених матеріали та 17 додаткових узагальнених матеріалів), які можуть бути пов’язані з підозрами у фінансуванні незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях;
?   1 матеріал (1 узагальнений матеріал) стосовно підозр у порушенні санкційного режиму щодо Корейської Народно-Демократичної Республіки.
Матеріали направлено до Служби безпеки України та Генеральної прокуратури України.
У 2018 році Держфінмоніторингом у 51 випадку (матеріалі) заблоковано кошти стосовно фінансових операцій осіб, які за інформацією правоохоронних органів можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму, сепаратизму, на загальну суму в еквіваленті 100,9 млн гривень.
З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом 2018 року було акцентовано головну увагу на впровадженні Плану дій стосовно удосконалення національної системи фінансового моніторингу, за результатами 5-го раунду оцінки України Спеціальним комітетом експертів Ради Європи із взаємної оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансування тероризму (MONEYVAL). Вказаний План дій розроблений Держфінмоніторингом спільно з іншими заінтересованими органами та у травні 2018 року був підтриманий Кабінетом Міністрів України.
Крім того, протягом звітного періоду Держфінмоніторингом організовано проведення четвертого, п’ятого і шостого засідань Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Також у звітному періоді Держфінмоніторингом проведено 51 координаційна нарада із зацікавленими органами стосовно питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, укладено Угоду про співробітництво з  Державним бюро розслідувань та підписано протокол з Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку щодо обміну інформацією .
Щодо методологічного забезпечення системи фінансового моніторингу, Держфінмоніторингом посилено заходи щодо взаємодії із суб’єктами первинного фінансового моніторингу, зокрема:
? представники Держфінмоніторингу взяли участь у 94 освітніх заходах, проведених для більш ніж 3200 осіб - учасників національної системи фінансового моніторингу;
? проведено 3 засідання Робочої групи з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу - банківських та небанківських установ.
В частині координації співпраці з громадськістю, Держфінмоніторингом організовано 5 засідань Громадської ради при Держфінмоніторингу, а також підписано рамковий Меморандум про співробітництво Нотаріальною палатою України.
В рамках виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 601-р «Про реалізацію Стратегії розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення на період до 2020 року» до Кабінету Міністрів України надана узагальнена інформація щодо стану виконання плану заходів на 2017-2019 роки з реалізації вказаної Стратегії.
В рамках законодавчих ініціатив, у грудні 2018 року у Парламенті було зареєстровано Урядовий проект Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (р.н. 9417), участь у підготовці якого взяв Держфінмоніторинг.
Законопроект розроблено з метою імплементації норм четвертої Директиви (ЄС) 2015/849 «Про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму» та норм Регламенту (ЄС) 2015/847 «Про інформацію, що супроводжує грошові перекази».
В контексті підготовки до проведення у поточному році другого раунду Національної оцінки ризиків, Держфінмоніторингом підготовлено і презентовано оновлену Методику національної оцінки ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму в Україні, а також проведена секторальна оцінка ризиків використання ринку нерухомості для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом і фінансування тероризму.
Використовуючи власну практику та практику інших учасників національної системи фінансового моніторингу, а також міжнародний досвід, Держфінмоніторингом у грудні 2018 року оприлюднено типологічне дослідження на тему: «Ризики використання суб’єктів з непрозорою структурою власності у схемах відмивання кримінальних доходів».
В напрямку міжнародного співробітництва, протягом 2018 року представники Держфінмоніторингу забезпечили дієву участь у заходах в рамках 56 та 57 Пленарних засідань Комітету експертів MONEYVAL та у Пленарному засіданні та засіданнях робочих груп Егмонтської групи Підрозділів фінансової розвідки.
Зокрема, на 25 пленарному засіданні Егмонтської групи Підрозділів фінансової розвідки, що відбулось у вересні 2018 року у м. Сідней (Австралія), розслідування Державної служби фінансового моніторингу України визнано переможцем конкурсу «Найкраща справа Егмонтської Групи» (BECA).
 
Прес-служба
Держфінмоніторингу
presa@fiu.gov.ua
www.fiu.gov.ua