Інформування про результати роботи Держфінмоніторингу за І півріччя 2024 року
Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, в умовах воєнного часу, вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ/ФРЗМЗ), які базуються на реалізації:
- Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», актів Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України;
- Плану заходів, спрямованих на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків ризиків, виявлених за результатами третьої національної оцінки ризиків у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, на період до 2026 року (розпорядження КМУ від 27.12.2023 № 1207-р);
- Програми стратегічного розвитку Держфінмоніторингу на період до 2024 року;
- Пріоритетів діяльності Держфінмоніторингу на період воєнного стану, погоджених Міністерством фінансів України.
Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямку вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру з метою результативного санкціонування країни-терориста.
На офіційному вебсайті Держфінмоніторингу, продовжуючи роботу започатковану після введення воєнного стану, на щотижневій основі оприлюднювались ключові статистичні дані щодо роботи підрозділу фінансової розвідки на міжнародній та внутрішній арені.
Збір та обробка інформації
Протягом І півріччя 2024 р. від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 813 983 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:
- 145 483 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);
- 666 930 повідомлень про порогові операції;
- 189 повідомлень про порогові та підозрілі операції;
- 1 381 повідомлення, отриманих на запит на відстеження.
Аналітичні дослідження
У І півріччі 2024 р. Держфінмоніторингом підготовлено 570 матеріалів (325 узагальнених матеріалів та 245 додаткових узагальнених матеріалів), які передані до:
- Національної поліції України – 161 матеріал (126 узагальнених матеріалів та 35 додаткових узагальнених матеріалів);
- Служби безпеки України – 156 матеріалів (101 узагальнений матеріал та 55 додаткових узагальнених матеріалів);
- Національного антикорупційного бюро України – 96 матеріалів (21 узагальнений матеріал та 75 додаткових узагальнених матеріалів);
- Державного бюро розслідувань – 65 матеріалів (22 узагальнених матеріали та 43 додаткових узагальнених матеріали);
- Бюро економічної безпеки України – 50 матеріалів (36 узагальнених матеріалів та 14 додаткових узагальнених матеріалів);
- органів прокуратури – 42 матеріали (19 узагальнених матеріалів та 23 додаткових узагальнених матеріалів).
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 41,5 млрд гривень.
Крім того, в ході проведених фінансових розслідувань Держфінмоніторингом було зупинено операції, які пов’язані з легалізацією коштів та із вчиненням кримінальних правопорушень, сума яких становить у еквіваленті 5,4 млрд гривень.
Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної та колабораційної діяльності, виявлення фінансових операцій, пов’язаних з військовою агресією з боку рф проти України, насильницькою зміною чи поваленням конституційного ладу або захопленням державної влади, зміною меж території або державного кордону.
У І півріччі 2024 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 86 матеріалів, пов’язаних з фінансуванням тероризму/сепаратизму та військовою агресією з боку рф проти України.
Такі матеріали за напрямками розслідування розподіляються на наступні складові:
- 48 матеріалів (45 узагальнених матеріалів та 3 додаткових узагальнених матеріали), що містили підозри щодо фінансових операцій або їх учасників, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку рф проти України та здійсненням колабораційної діяльності за підозрою у державній зраді, насильницькій зміні чи поваленні конституційного ладу або захопленням державної влади, зміні меж території або державного кордону, у тому числі за участю 1 неприбуткової організації;
- 34 матеріали (17 узагальнених матеріалів та 17 додаткових узагальнених матеріалів), що містили підозри щодо фінансових операцій або їх учасників, до яких застосовано обмежувальні заходи (санкції);
- 7 узагальнених матеріалів, що містили підозри щодо фінансових операцій або їх учасників, які можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму/сепаратизму;
- 1 узагальнений матеріал, що містив інформацію відносно замороження активів клієнта, включеного до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
У рамках міжнародного співробітництва щодо обміну інформацією, а також виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни рф щодо України, та іншим особам, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої, зокрема, направлено 16 запитів до 13 підрозділів фінансових розвідок іноземних держав. Крім того, Держфінмоніторингом отримано та опрацьовано 30 спонтанних повідомлень, отриманих від 7 підрозділів фінансових розвідок іноземних держав, які містили інформацію щодо осіб, які можуть бути причетними до організації, забезпечення та провокації проведення агресивної війни рф щодо України. Спільні аналітичні дослідження тривають.
Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.
Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.
Так, у І півріччі 2024 р. Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 141 матеріал (45 узагальнених матеріалів та 96 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:
Національного антикорупційного бюро України – 96 матеріалів (21 узагальнений матеріал та 75 додаткових узагальнених матеріалів);
- Державного бюро розслідувань – 27 матеріалів (9 узагальнених матеріалів та 18 додаткових узагальнених матеріалів);
- Національної поліції України – 7 матеріалів (6 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал);
- Служби безпеки України – 4 матеріали (2 узагальнених матеріали та 2 додаткових узагальнених матеріали);
- Бюро економічної безпеки України – 4 узагальнених матеріали;
- Офісу Генерального прокурора – 3 узагальнених матеріали.
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 11,7 млрд гривень.
Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу та громадськістю
У рамках співпраці з приватним сектором, Держфінмоніторингом надалі продовжується тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).
Водночас, у період воєнного стану Держфінмоніторинг акцентовано забезпечує співпрацю з громадськістю. Так, 23 лютого 2024 р. відбулось шосте засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу.
Під час засідання представник Держфінмоніторингу поінформував присутніх про реалізацію Службою у 2023 р. державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, в умовах воєнного стану.
Крім того, на виконання частини другої статті 36 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» Держфінмоніторингом було направлено до Верховної Ради України звіт про стан запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за 2023 рік (далі – Звіт).
У Звіті міститься інформація про результати діяльності учасників національної антилегалізаційної системи за 2023 рік, враховуючи умови збройної агресії рф проти України.
Також, на виконання пункту 14 Порядку формування та оприлюднення комплексної адміністративної звітності у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 р. № 692, на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу оприлюднено комплексну адміністративну звітність за 2023 рік.
Водночас, 23 січня 2024 р. у Держфінмоніторингу відбулась зустріч з представниками сектору НПО в рамках реалізації завдань Робочої групи з питань проведення національної оцінки ризиків, де обговорювались питання виконання Україною вимог 8 Рекомендації FATF та підвищення обізнаності сектором НПО наявних ризиків для НПО бути залученими (використаними) з метою відмивання коштів або фінансування тероризму.
Крім того, у рамках міжвідомчого співробітництва, представники Держфінмоніторингу взяли участь у семінарі «Місія можлива. Визначаємо кінцевого бенефіціарного власника у громадських і благодійних організацій за новими правилами» (26 березня 2024 р.).
У рамках міжвідомчого співробітництва Держфінмоніторингом спільно з Академією фінансового моніторингу організовано та проведено у віртуальному форматі міжвідомчий національний форум «Стратегія розвитку системи фінансового моніторингу в Україні 2024 – 2026», який відбувся 18 квітня 2024 р. за підтримки Спеціального представника Головування – Координатора проєктів ОБСЄ в Україні.
Під час заходу було обговорено широкий спектр питань, які присвячені особливостям розвитку системи ПВК/ФТ/ФРЗМЗ, та актуальних тенденцій розвитку у цій сфері.
Заходи міжнародного характеру
Держфінмоніторингом на основі відкритих джерел інформації підготовлено візуалізацію «Глобальна картина захисту міжнародної фінансової системи від ризиків ПВК/ФТ/ФРЗМЗ, що генерує РФ, внаслідок вторгнення в Україну».
Ця візуалізація демонструє стан Глобальної міжнародної фінансової системи ПВК/ФТ/ФРЗМЗ до та після російського вторгнення в Україну, станом на лютий 2024 р., а саме:
- розрив зв’язків між ключовими міжнародними організаціями та юрисдикціями з рф, що мають на меті забезпечення цілісності та стійкості глобальної міжнародної фінансової системи;
- здійснення рф цілеспрямованих деструктивних кроків для руйнування інфраструктури захисту міжнародної фінансової системи, зокрема через формування шлюзів доступу до неї для країн, які санкціоновані Радою Безпеки ООН та внесені FATF до «чорного списку»;
- російські дії суперечать висновкам Звіту про взаємну оцінку рф 2019 року і вимагають реагування з боку FATF.
Співпраця з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)
Протягом I півріччя 2024 р. здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та FATF стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням рф.
У період з 19 по 23 лютого 2024 р. Держфінмоніторинг взяв участь у черговому Пленарному засіданні та засіданнях відповідних робочих груп FATF, які відбувались у м. Париж (Французька Республіка).
За наслідками розгляду питання щодо санкцій до рф, FATF прийнято відповідну заяву, що розміщена на офіційному веб-сайті FATF.
Відповідно до заяви, члени FATF із занепокоєнням відзначають потенційні ризики для міжнародної фінансової системи, в тому числі зростаючі фінансові зв’язки рф з країнами, на які поширюються контрзаходи FATF, ризики фінансування розповсюдження зброї масового знищення, а також зловмисну кіберактивність і атаки програм-вимагачів. Зважаючи на серйозність цих ризиків, багато членів FATF вживають проактивних заходів для захисту себе та Глобальної фінансової системи.
FATF закликає всі юрисдикції продовжувати зберігати пильність через вищезгадані ризики. Як і з початку агресивної війни рф, члени FATF продовжуватимуть стежити за ситуацією та ризиками, що загрожують глобальній фінансовій системі. Як призупинений член FATF, рф залишається відповідальною за виконання своїх зобов’язань щодо впровадження стандартів FATF.
Також, враховуючи другу річницю з початку агресії рф проти України FATF підтверджує свою заяву опубліковану 24 лютого 2023 р.
У період з 23 по 28 червня п.р. Держфінмоніторинг взяв участь у черговому Пленарному засіданні та засіданнях відповідних робочих груп FATF, у м. Сінгапур (Республіка Сінгапур).
Відповідно до офіційної інформації FATF за наслідками Пленарного засідання, зупинення членства рф у FATF залишається в силі. У продовження заяв, опублікованих з березня 2022 р., FATF повторно наголошує, що всі юрисдикції повинні бути пильними щодо поточних та нових ризиків обходу заходів, вжитих проти рф з метою захисту міжнародної фінансової системи.
Підсумки цього засідання FATF розміщено на офіційному вебсайті Служби, у розділі Головна / Діяльність / Міжнародне співробітництво / Заяви міжнародних організацій.
Також, Держфінмоніторингом здійснено зведення усіх заяв FATF щодо ризиків рф з початку її повномасштабного вторгнення в Україну.
Співпраця з Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)
У звітному періоді Держфінмоніторингом забезпечувалась співпраця з MONEYVAL у рамках підготовки типологічного дослідження «Доходи та конфлікти».
Україна є лідером команди проекту спрямованого на виявлення тенденцій та типологій відмивання коштів/фінансування тероризму, пов’язаних із військовими конфліктами, а також обмін передовим досвідом і потенційними діями щодо зменшення ризиків. Проект розглядатиме сценарії до, під час і після військових конфліктів, які підживлюють фінансові злочини, а також нелегітимні методи фінансування конфліктів.
08-12 квітня 2024 р., представник Держфінмоніторингу взяв участь у тренінгу для оцінювачів MONEYVAL у рамках 6-го раунду, метою якого було підвищення рівня знань щодо процесу оцінювання MONEYVAL, поглиблення розуміння міжнародних стандартів у сфері ПВК/ФТ/ФРЗМЗ для проведення оцінювання в юрисдикціях MONEYVAL (м. Рига, Латвійська Республіка).
Представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях Робочої групи з оцінок та 67-му Пленарному засіданні Комітету MONEYVAL (21 – 24 травня 2024 р., м. Страсбург, Французька Республіка). На Пленарному засіданні обговорювались питання щодо імплементації Стратегії MONEYVAL на 2023 – 2027 роки, підготовки до проведення 6-го раунду взаємної оцінки, актуальних подій у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму в юрисдикціях MONEYVAL та на рівні ЄС тощо. Україною підтверджено дотримання всіх міжнародних зобов’язань у сфері фінансового моніторингу в умовах неспровокованої військової агресії рф проти України.
Співпраця з Егмонтською групою підрозділів фінансової розвідки (ЕГ)
У період з 30 січня до 01 лютого 2024 р. представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях робочих і регіональних груп ЕГ, які проходили в м. Сент-Джуліан, Республіка Мальта.
Нагадаємо, що участь російської фінансової розвідки в Егмонтській групі є зупиненою з 18 жовтня 2023 р.
З 02 по 07 червня 2024 р. у м. Париж (Французька Республіка) представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях Робочих груп та Пленарному засіданні ЕГ.
В рамках практичної діяльності, у І півріччі 2024 року Держфінмоніторинг, на забезпечення організації взаємодії та інформаційного обміну з компетентними органами іноземних держав і міжнародними організаціями, співпрацював з 64 ПФР іноземних держав, а саме:
Держфінмоніторингом направлено 349 запитів до 50 ПФР іноземних держав, 191 відповідь до 38 ПФР іноземних держав та 7 спонтанних повідомлень до 7 ПФР іноземних держав;
Держфінмоніторингом отримано 135 запитів від 36 ПФР іноземних держав, 425 відповідей від 49 ПФР іноземних держав та 228 спонтанних повідомлення від 26 ПФР іноземних держав.
Інші міжнародні активності фінансової розвідки
Протягом звітного періоду, представники Держфінмоніторингу взяли участь у 73-х заходах інших міжнародних організацій та установ, з них у 58 фізичних та 15 онлайн заходах, які стосувалися:
- відмивання коштів та корупції;
- методології для підготовки секторальних оцінок ризиків неприбуткових організацій (НПО);
- імплементації 25 Рекомендації FATF;
- розвідки з відкритих джерел OSINT;
- збору даних у сфері боротьби з організованою злочинністю та корупцією у країнах розширення;
- паралельних фінансових розслідувань;
- віртуальних активів;
- 6-го раунду оцінки MONEYVAL;
- стратегічного аналізу;
- протидії незаконному обігу наркотиків;
- розслідування та судового переслідування транскордонного та міжнародного відмивання коштів;
- виявлення та аналізу незаконної фінансової діяльності тощо.
З метою розбудови інституційної спроможності Держфінмоніторингу та покращення потенціалу національної системи ПВК/ФТ/ФРЗМЗ, Держфінмоніторингом вживались заходи щодо залучення міжнародної технічної допомоги, шляхом налагодження співробітництва з потенційними партнерами з розвитку, а також впроваджувались активності, передбачені в рамках реалізації існуючих проектів міжнародної технічної допомоги.
Станом на 30 червня 2024 р., Держфінмоніторингом укладено 84 Меморандуми про взаєморозуміння з іноземними підрозділами фінансової розвідки.
Протягом звітного періоду Держфінмоніторингом укладено Меморандум про взаєморозуміння з ПФР Королівства Норвегія, ПФР Німеччини та ПФР Гібралтару.
_________________________________________