Контроль за бюджетними коштами

“Контроль за використанням бюджетних коштів – один із напрямів, над якими ми системно працюємо в Держфінмоніторингу. Наше завдання – не допустити, щоб ці кошти опинялися в тіньових схемах або використовувалися з порушенням закону” – зазначив голова Державної служби фінансового моніторингу Філіп Пронін. 

Навіщо це потрібно? Бо йдеться не лише про фінансову дисципліну, а й про довіру людей до держави. Кожна гривня бюджету має працювати на суспільний інтерес, а не на збагачення окремих осіб. Особлива увага приділяється не лише розрахункам бюджетних установ, а й діяльності державних монополій – саме вони оперують значними фінансовими потоками та часто мають критичне значення для економіки та інфраструктури країни. 

“По багатьох розслідуваннях співпрацюємо з іноземними партнерами для встановлення руху фінансових потоків та ціноутворенню товарів у межах публічних закупівель. Приділяємо багато уваги випадкам, коли посередники отримують необґрунтований прибуток” – додав голова Державної служби фінансового моніторингу Філіп Пронін. 

Ефективність контролю значною мірою залежить від співпраці з іншими державними органами. Завдяки постійній взаємодії з митною службою Держфінмоніторинг отримує оперативну інформацію про ризикове постачання товарів, випадки завищення митної вартості та потенційні схеми виведення коштів за кордон. Співпраця з Державною казначейською службою дозволяє своєчасно відстежувати перерахування бюджетних коштів, а нещодавно підписаний меморандум із Державною аудиторською службою дав можливість регулярно отримувати результати перевірок державних установ.

Також важливою є взаємодія з Національним банком України та суб’єктами первинного фінансового моніторингу. Саме вони першими фіксують підозрілі транзакції, які можуть свідчити про можливі розтрати державних коштів або спроби їх відмивання.

Найпоширеніші зловживання в цій сфері пов'язані з новоствореними компаніями, які відразу стають переможцями тендерів; зміною ціни договору шляхом укладання додаткових угод; змовою учасників;  фіктивним демпінгом; специфічними умовами або деталізованими вимогами до предмета закупівлі. І це невичерпний перелік. За минулий рік на Prozorro було оголошено понад 3,6 млн конкурентних та неконкурентних закупівель. І можна тільки уявити скільки закупівель відбулося по прямих договорах.

Нещодавно в Держфінмоніторингу створено окремий підрозділ, що займатиметься регіональними розслідуваннями. Основний акцент на використанні бюджетних коштів та діяльності комунальних підприємств у різних областях. Саме на місцевому рівні часто виникають схеми з неефективним використанням коштів, завищеними витратами або фіктивними закупівлями. 

“Наша мета – виявляти та припиняти такі порушення ще на етапі їх виникнення, перш ніж вони призведуть до системних зловживань” – зазначив голова Державної служби фінансового моніторингу Філіп Пронін.