Інформування про результати роботи Держфінмоніторингу за 2021 рік

Державною службою фінансового моніторингу України як підрозділом фінансової розвідки України вживаються заходи практичного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Зокрема, у 2021 році Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 1 170 матеріалів (з них 767 узагальнених матеріалів та 403 додаткових узагальнених матеріали), які направлені на розгляд до:

- Національної поліції України – 399 матеріалів (з них – 345 узагальнених матеріалів та 54 додаткових узагальнених матеріали);

- органів фіскальної служби України – 265 матеріалів (з них 168 узагальнених матеріалів та 97 додаткових узагальнених матеріалів);

- Служби безпеки України – 239 матеріалів (з них – 116 узагальнених матеріалів та 123 додаткових узагальнених матеріали);

- органів прокуратури – 117 матеріалів (з них 82 узагальнених матеріали та 35 додаткових узагальнених матеріалів);

- Національного антикорупційного бюро України – 110 матеріалів (з них – 36 узагальнених матеріалів та 74 додаткових узагальнених матеріали);

- Державного бюро розслідувань – 40 матеріалів (з них – 20 узагальнених матеріалів та 20 додаткових узагальнених матеріалів).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 103,2 млрд гривень.

Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, у 2021 році Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 160 матеріалів (44 узагальнених матеріали та 116 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

- Національного антикорупційного бюро України – 110 матеріалів (36 узагальнених матеріалів та 74 додаткових узагальнених матеріали);

- Служби безпеки України – 27 додаткових узагальнених матеріалів;

- Державного бюро розслідувань – 15 матеріалів (6 узагальнених матеріалів та 9 додаткових узагальнених матеріалів);

- Офісу Генерального прокурора – 5 матеріалів (1 узагальнений матеріал та 4 додаткових узагальнених матеріали);

- Національної поліції України – 2 додаткових узагальнених матеріали;

- Державної фіскальної служби України – 1 узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 9,3 млрд гривень.

Також, Держфінмоніторингом на постійній основі приділяється особлива увага аналізу підозрілих транзакцій, які мають ознаки податкових злочинів, у т.ч. із застосуванням механізму «зустрічних потоків» та «скруток».

Так, у 2021 році Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 111 матеріалів (56 узагальнених матеріалів та 55 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з механізмом проведення «зустрічних потоків», зокрема до:

- органів фіскальної служби України – 48 матеріалів;

- Служби безпеки України – 48 матеріалів;

- Офісу Генерального прокурора – 9 матеріалів;

- Київської міської прокуратури – 2 матеріали;

- Національної поліції України – 2 матеріали;

- Державного бюро розслідувань – 1 матеріал.

- Національного антикорупційного бюро України – 1 матеріал.

Загальний обсяг «проконвертованих» коштів за цими матеріалами складає – 22,9 млрд гривень.

У ході зазначених фінансових розслідувань Держфінмоніторингом зупинено (заблоковано) кошти у сумі
72,7 млн гривень.

Відповідно до законодавства України, Держфінмоніторинг спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.

Так, у 2021 році Держфінмоніторингом до правоохоронних органів передано 109 матеріалів (з них 83 узагальнених матеріали та 26 додаткових узагальнених матеріалів) щодо фінансових операцій осіб, які у тому числі за інформацією правоохоронних органів, можуть бути пов’язані, з фінансуванням тероризму/сепаратизму; осіб, які публічно закликають до зміни чи повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, а також осіб, до яких застосовано санкції, з яких:

49 матеріалів (42 узагальнених матеріали та 7 додаткових узагальнених матеріалів), які містили відомості про фінансові операції 118-ти фізичних осіб та 78-ми юридичних осіб, щодо яких існують підозри у тероризмі/сепаратизмі та його фінансуванні (у тому числі фінансування незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей);

29 матеріалів (12 узагальнених матеріалів та 17 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані із здійсненням фінансових операцій за участю 15-ти фізичних осіб та 66-ти юридичних осіб включених в додатки до рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених в дію Указами Президента України від 26.06.2018 № 176/2018, від 14.12.2020 № 546-27т (в редакції рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.01.2021, уведеного в дію Указом Президента України від 28.01.2021 № 29/2021), від 02.02.2021 № 43/2021, від 19.02.2021 № 64/2021, від 03.04.2021 № 140/2021, від 21.04.2021 №169/2021, від 21.05.2021 № 203/2021, від 24.06.2021 № 266/2021 та 20.08.2021 № 375/2021;

20 матеріалів (19 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал), які містили інформацію стосовно 76-ти фізичних осіб, щодо яких існують підозри у причетності до вчинення кримінальних правопорушень – найманство, посягання на територіальну цілісність і недоторканість України та створення непередбачених законом воєнізованих або збройних формувань;

11 матеріалів (10 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал), які пов’язані з підозрами у здійсненні фінансових операцій за участю 22-ох фізичних осіб, можливо причетних до фінансування міжнародних терористичних організацій та/або екстремістських груп;

Зі 109-ти переданих матеріалів, 28 матеріалів містили інформацію щодо виявлених зв’язків з Російською Федерацією.

Зазначені матеріали направлено до Служби безпеки України та Офісу Генерального прокурора України.

Крім того,узагальнений матеріал, який пов'язаний з фінансовими операціями особи, що включена до санкційного списку OFAC, переданий до Державної фіскальної служби України.

З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом звітного періоду, Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL (далі – План дій). Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами про хід виконання Плану дій у 2020 році та направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України.

Надалі, у лютому 2021 р. був надісланий на розгляд Комітету Експертів Ради Європи MONEYVAL заповнений запитальник щодо Третього звіту про прогрес за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL. Звіт був розглянутий у рамках «письмової процедури».

Водночас, у червні 2021 р. у форматі відеоконференції відбулось одинадцяте засідання Урядової ради з питань запобігання та протидії. На засіданні Ради обговорено стан виконання пунктів Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL, зокрема, які стосуються необхідності внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України.

30 листопада 2021 р. відбулось 12-те засідання Урядової ради з питань запобігання та протидії. На засіданні Ради обговорено інформацію щодо затвердження 3-го Звіту про прогрес України Комітетом MONEYVAL та інформацію про стан виконання зацікавленими органами Плану дій з удосконалення національної системи фінансового моніторингу, а також правоохоронними та судовим органами поінформовано присутніх про результати проведеної роботи щодо усунення недоліків, які були виявлені міжнародними експертами під час проведення 5-го раунду оцінки України.

Також, у рамках міжвідомчої взаємодії, Держфінмоніторингом у січні 2021 р. було підписано Угоду про міжвідомче співробітництво між Держфінмоніторингом та Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей.

Крім того, протягом 2021 р. було також укладено 15 міжвідомчих документів про обмін інформацією, зокрема з Міністерством юстиції України, Державною податковою службою України, Державною митною службою України, Адміністрацією державної прикордонної служби України та Пенсійним фондом України.

Водночас, для більшого інформування громадськості про національну систему фінансового моніторингу у березні 2021 р. на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу було розміщено звіт про діяльність служби за 2020 рік, а у квітні 2021 р. Головою Держфінмоніторингу Ігорем Борисовичем Черкаським було представлено публічний звіт про підсумки діяльності Держфінмоніторингу за 2020 рік.

З метою підбиття підсумків після набуття чинності оновленого Базового Закону (28 квітня 2020 року) Головою Держфінмоніторингу І.Б. Черкаським 28.04.2021 було надано розширене інтерв’ю інформаційному порталу «Мінфін». Під час інтерв’ю Ігор Черкаський надав відповіді на актуальні антилегалізаційні теми, що цікавлять громадськість та професійну спільноту.

У рамках законодавчих ініціатив Держфінмоніторингу, Урядом України було схвалено основні напрями розвитку національної системи фінансового моніторингу до 2023 року та план заходів щодо їх реалізації (розпорядження Кабінету Міністрів України №435-р від 12.05.2021). Вказаний план покликаний імплементувати норми оновленого Базового Закону та міжнародних стандартів у сфері запобігання та протидії.

У листопаді 2021 р. затверджено показники комплексної адміністративної звітності у сфері запобігання та протидії. Такі показники розроблені на виконання міжнародних зобов’язань стосовно ведення всеохоплюючої статистики щодо питань, які стосуються ефективності системи протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму.

Також Держфінмоніторинг протягом звітного періоду активно сприяв діяльності Громадської ради при Держфінмоніторингу. Так, за цей період було проведено два засідання Громадської ради в режимі відеоконференції, де членів ради було проінформовано про реалізацію Держфінмоніторингом політики у сфері запобігання і протидії. 30 вересня 2021 р. відбулись установчі збори, на яких було сформовано новий склад Громадської ради при Держфінмоніторингу та проведено її перші два засідання. Зокрема, друге засідання Громадської ради (26 листопада 2021 року) було проведене у рамках заходів, які були присвячені Дню працівника системи фінансового моніторингу.

Водночас, у вересні 2021 р. проведені засідання Робочих груп з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу – банківських та небанківських установ. На засіданнях обговорювались актуальні питання, що виникають у суб’єктів первинного фінансового моніторингу при виконанні вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Разом з тим, у рамках методологічної роботи Держфінмоніторингом:

- підготовлено огляд на тему «Використання неприбуткових організацій в незаконних цілях»;

- з урахуванням вимог Директив ЄС 2015/843 та 2018/843 за результатами узагальнення національного законодавства, кращих міжнародних практик, тематичних досліджень та невирішених проблемних питань, підготовлено та оприлюднено Керівні настанови «Управління діловими відносинами із політично значущими особами»;

- з метою підвищення спроможностей українських прокурорів щодо процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо відмивання коштів оприлюднено Посібник з питань виявлення, розслідування та кримінального переслідування відмивання коштів, підготовлений міжнародними експертами Ради Європи, в рамках Проєкту «Посилення заходів щодо протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму в Україні» (PGG);

- за сприяння Координатора проєктів ОБСЄ в Україні підготовлено видання «Світовий досвід проведення національних оцінок ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму». У виданні зібрані кращі практики, недоліки та пропозиції щодо проведення НОР;

- підготовлено та оприлюднено Посібник щодо деяких аспектів здійснення фінансових розслідувань (дослідження фінансових відносин), який спрямований на формування розуміння поняття фінансового розслідування та підходів щодо його здійснення;

- за сприяння Координатора проєктів ОБСЄ в Україні підготовлено видання «Горизонтальний огляд звітів про взаємні оцінки країн у сфері боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму», де зібрано висновки та рекомендації щодо 43-х країн-членів FATF/MONEYVAL у сфері ПВК/ФТ;

- з метою проведення чергового раунду Національної оцінки ризиків (2022 рік), з урахуванням вимог оновлених рекомендацій FATF, оновлено Методику національної оцінки ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму в Україні;

- використовуючи власну практику та практику інших учасників національної системи фінансового моніторингу, підготовлене типологічне дослідження на тему: «Актуальні методи, способи, інструменти легалізації (відмивання) злочинних доходів та фінансування тероризму (сепаратизму)».

Водночас, в рамках партнерства з іншими державними органами учасниками системи ПВК/ФТ та приватним сектором за підтримки міжнародних партнерів (Координатор проєктів ОБСЄ в Україні, Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні (EUACI), проєкт «Посилення заходів щодо протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму в Україні» в рамках Програми ЄС/РЄ «Партнерство заради належного управління» (PGG)) організовано проведення:

- міжвідомчого дискурсу «Випрозорювання бенефіціарної власності: уроки та перспективи» (м. Одеса);

- міжнародного семінару «Фінансові розслідування із залученням офшорної складової, трастів, віртуальних активів та публічних діячів» (м. Київ);

- інтегрованої панельної дискусії «Фінансовий моніторинг 2021» (м. Львів).

Також, у рамках освітньої роботи, протягом 2021 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 83 освітніх заходах, участь в яких взяли 4378 осіб, у тому числі в ДЗПО «Академія фінансового моніторингу».

Щодо міжнародного співробітництва. Ключовими заходами були:

- у період з 26 по 30 квітня 2021 р. представники України під головуванням Держфінмоніторингу брали участь у засіданні Робочої групи з оцінок та 61-му Пленарному засіданні MONEYVAL («гібридний» режим);

- за сприяння та згодою Комітету Ради Європи MONEYVAL в період з 22 по 25 червня 2021 р. представники Держфінмоніторингу брали участь у Пленарному засіданні FATF (онлайн формат);

- у період з 28 червня по 9 липня 2021 р. представники Держфінмоніторингу брали участь у засіданнях Робочих груп та 27-му Пленарному засіданні Егмонтської групи підрозділів фінансової розвідки (онлайн формат);

- у рамках реалізації спільного проєкту міжнародної технічної допомоги Держфінмоніторингу та Координатора проектів ОБСЄ в Україні, Держфінмоніторингом отримано сучасний програмно-апаратний комплекс для організації та проведення відеоконференцій, зустрічей, круглих столів і т.д;

- у період з 26 по 28 липня 2021 р. представник Держфінмоніторингу взяв участь у якості експерта у національному семінарі на тему «Боротьба з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму: посилення спроможності компетентних органів Туркменістану». Зазначений захід був організований Регіональним офісом в Центральній Азії Управління ООН з наркотиків та злочинності;

- у період з 13 по 17 грудня 2021 р. представники України під головуванням Держфінмоніторингу брали участь у засіданнях Робочої групи з оцінок та 62-му Пленарному засіданні MONEYVAL («гібридний» режим);

- 23 грудня 2021 р. представники Держфінмоніторингу взяли участь у презентації Звіту Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) про типології корупційних злочинів в енергетичному секторі України;

- Держфінмоніторингом підписано Меморандуми про взаєморозуміння з підрозділами фінансових розвідок Королівства Саудівська Аравія, Республіки Мальта та Святого Престолу (Ватикану).

_______________________