2023-04-19 09:30:00
Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, в умовах воєнного часу, вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, які базуються на реалізації:
- Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», актів Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України;
- основних напрямів розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в Україні на період до 2023 року та плану заходів щодо їх реалізації (розпорядження КМУ від 12.05.2021 № 435-р);
- Програми стратегічного розвитку Держфінмоніторингу на період до 2024 року;
- Пріоритетів діяльності Держфінмоніторингу на період воєнного стану, погоджених Міністерством фінансів України.
Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямку вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру з метою результативного санкціонування дій країни-терориста.
На офіційному веб-сайті Держфінмоніторингу, продовжуючи роботу започатковану в після введення воєнного стану, на щотижневій основі оприлюднювались ключові статистичні дані щодо роботи підрозділу фінансової розвідки на міжнародній та внутрішній арені.
Збір та обробка інформації
Протягом І кварталу 2023 року від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 311 141 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:
- 26 935 повідомлень про підозрілі фінансові операції (діяльність);
- 283 468 повідомлень про порогові операції;
- 33 повідомлення про порогові та підозрілі операції (діяльність);
- 705 повідомлень на запит про відстеження фінансових операцій.
Аналітичні дослідження
У І кварталі 2023 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 307 матеріалів (154 узагальнених матеріали та 153 додаткових узагальнених матеріали), зокрема до:
- Національної поліції України – 99 матеріалів (74 узагальнених матеріали та 25 додаткових узагальнених матеріалів);
- Служби безпеки України – 87 матеріалів (46 узагальнених матеріалів та 41 додатковий узагальнений матеріал);
- Національного антикорупційного бюро України – 50 матеріалів (12 узагальнених матеріалів та 38 додаткових узагальнених матеріалів);
- органів прокуратури – 31 матеріал (6 узагальнених матеріалів та 25 додаткових узагальнених матеріалів);
- Бюро економічної безпеки України – 28 матеріалів (12 узагальнених матеріалів та 16 додаткових узагальнених матеріалів);
- Державного бюро розслідувань – 12 матеріалів (4 узагальнених матеріали та 8 додаткових узагальнених матеріалів).
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 22,6 млрд гривень.
У І кварталі 2023 року сума зупинених Держфінмоніторингом фінансових операцій та заблокованих коштів становить у еквіваленті 1,3 млрд гривень.
Наразі, основним напрямком діяльності Держфінмоніторингу є виявлення фінансових операцій та осіб пов’язаних з фінансуванням тероризму/сепаратизму та військовою агресією з боку РФ та РБ проти України (в тому числі діяльністю диверсійно-розвідувальних груп; колабораційною діяльністю; публічними закликами осіб до зміни чи повалення конституційного ладу або змін меж території або державного кордону України; осіб, до яких застосовано санкції).
Так, у І кварталі 2023 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 72 таких матеріали (з них 41 узагальнений матеріал та 31 додатковий узагальнений матеріал), зокрема:
- 39 матеріалів (11 узагальнених матеріалів та 28 додаткових узагальнених матеріалів) стосовно осіб, включених в додатки до рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених в дію Указами Президента України;
- 27 матеріалів (25 узагальнених матеріалів та 2 додаткових узагальнених матеріали) щодо фінансових операцій осіб, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку РФ за сприяння РБ проти України та колабораційною діяльністю;
- 5 матеріалів (4 узагальнених матеріали та 1 додатковий узагальнений матеріал) стосовно інших фінансових операцій осіб, пов’язаних з тероризмом/сепаратизмом/санкціями;
- 1 узагальнений матеріал щодо осіб, або пов’язаних з ними осіб, на яких поширюється дія обмежувальних заходів (санкцій), застосованих з боку інших країн.
У рамках міжнародного співробітництва щодо обміну інформацією, а також виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, та іншим особам, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої зокрема, направлено 22 запити до 19 підрозділів фінансових розвідок іноземних держав. Спільні аналітичні дослідження тривають.
Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.
Не залишаються поза увагою Держфінмоніторингу фінансові розслідування стосовно фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.
Так, у I кварталі 2023 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 56 матеріалів (14 узагальнених матеріалів та 42 додаткових узагальнених матеріали), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:
- Національного антикорупційного бюро України – 50 матеріалів (12 узагальнених матеріалів та 38 додаткових узагальнених матеріалів);
- Служби безпеки України – 5 матеріалів (2 узагальнених матеріали та 3 додаткових узагальнених матеріали);
- Державне бюро розслідувань – 1 додатковий узагальнений матеріал.
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 4,7 млрд гривень.
Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу та громадськістю
У рамках співпраці з приватним сектором, Держфінмоніторингом продовжується тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).
Так, Держфінмоніторингом було поновлено тестування обміну інформацією з банківськими установами з використанням форматів повідомлень, визначених у постанові Національного банку України від 26.08.2022 № 193.
Водночас, у період воєнного стану Держфінмоніторинг акцентовано забезпечує співпрацю з громадськістю. Так, 29 березня 2023 року відбулось четверте засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу.
Під час засідання представник Держфінмоніторингу поінформував присутніх про реалізацію Службою у 2022 році державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, в умовах воєнного стану.
Крім того, на виконання частини другої статті 36 Закону України від 06.12.2019 р. № 361-ІХ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» Держфінмоніторингом було направлено до Верховної Ради України звіт про стан запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за 2022 рік (далі – Звіт).
У Звіті міститься інформація про результати діяльності учасників національної антилегалізаційної системи за 2022 рік, враховуючи умови збройної агресії РФ проти України.
Заходи міжнародного характеру
Держфінмоніторингом опубліковано схему ризиків, які несе РФ Глобальній фінансовій безпеці та Світовому порядку.
Ця схема демонструє характер руйнівного впливу терористичної війни, яку веде РФ проти України, та показує місце, роль та дії ключових інституцій, що забезпечують Глобальну фінансову безпеку та Світовий порядок. Її аналіз дає можливість провести паралелі між порушеннями з боку РФ Женевських конвенцій та інших спеціальних конвенцій, які перебувають під мандатом Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) та Рекомендацій FATF.
Злочин війни РФ носить руйнівний вплив (червоні лінії) на Світовий порядок та Глобальну фінансову безпеку, цілями існування яких є захист прав людини (у тому числі забезпечення фінансової безпеки держав, міжнародних об’єднань, союзів та просто людини).
На Схемі також наведено приклади деяких міжнародних організацій, які виключили РФ з їх складу. До компетенції цих організацій не віднесено боротьба з фінансуванням тероризму чи відмиванням коштів, але щодо питання РФ вони діяли рішуче та зберегли свою репутацію і довіру між членами.
Співпраця з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)
Протягом I кварталу 2023 року здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та FATF стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.
Так, 17.01.2023 Держфінмоніторингом підготовлено та через Комітет MONEYVAL направлено чергове звернення до співголів Контрольної групи FATF з міжнародного співробітництва (ICRG) з матеріалами для оцінки злочинних дій РФ щодо порушення її зобов’язань перед FATF та включення до процедур ICRG.
01.02.2023 до Президента FATF п. Raja Kumar було направлено чергове звернення із закликом до FATF стосовно консолідації зусиль та прийняття консенсусних рішень щодо припинення для РФ членства у FATF та включення РФ до переліку юрисдикцій, до яких застосовується заклик щодо дій.
Також, у співпраці з партнерами з державного та приватного сектору Держфінмоніторингом підготовлено нове відеозвернення до FATF з описом терористичних ризиків, які РФ становить для міжнародної фінансової системи. Це відеозвернення було розміщено на сторінці Держфінмоніторингу у соціальній мережі Youtube.
В подальшому, у період з 20 по 24 лютого 2023 року Держфінмоніторинг, за підтримки проєкту Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні (EUACI), взяв участь у черговому Пленарному засіданні та засіданнях відповідних робочих груп FATF, які відбувались у м. Париж (Французька Республіка).
За наслідками розгляду питання щодо санкцій до РФ, FATF прийнято відповідну Заяву, що розміщена на офіційному веб-сайті FATF.
FATF вкотре висловила глибоке співчуття з приводу безпідставних втрат людей, страждань і руйнувань, спричинених триваючим російським вторгненням в Україну.
FATF рішуче засуджує загарбницьку війну, яку веде РФ проти України. Протягом минулого року РФ посилила свої нелюдські та жорстокі атаки націлені на громадську критичну інфраструктуру.
FATF також глибоко стурбована повідомленнями про торгівлю зброєю між РФ та країнами щодо яких РБ ООН застосувала санкції і кібератаками, які відбуваються з території РФ.
FATF заявила, що дії РФ неприйнятно порушують основні принципи FATF, які спрямовані на сприяння безпеці, захищеності та цілісності глобальної фінансової системи. Такі дії є грубим порушенням зобов’язань щодо міжнародної співпраці та взаємоповаги, на основі яких члени FATF погодилися впроваджувати та підтримувати Стандарти FATF. Тому, FATF вирішила посилити санкції до РФ, шляхом призупинення її членства у цій організації. Водночас, РФ повинна виконувати свої зобов’язання щодо імплементації Стандартів FATF.
Після заяв, опублікованих у березні, квітні, червні та жовтні 2022 р., FATF повторює, що всі юрисдикції повинні бути пильними щодо можливих ризиків від обходу заходів, застосованих до РФ з метою захисту міжнародної фінансової системи та вживати необхідні заходи з метою нівелювання цих ризиків.
Робота Держфінмоніторингу та партнерів у цьому напрямі триває.
Співпраця з Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)
Держфінмоніторингом здійснювалось опрацювання проектів Декларації Міністрів та високопоставлених делегатів MONEYVAL і Стратегії розвитку MONEYVAL на період 2023 – 2027 років, які плануються до розгляду на зустрічі високого рівня у м. Варшава (Республіка Польща) у квітні п.р.
Також відбувалась комунікація з Секретаріатом MONEYVAL щодо робочих питань.
Співпраця з Егмонтською групою підрозділів фінансової розвідки (ЕГ)
Держфінмоніторингом на постійній основі продовжуються здійснюватися заходи щодо виключення РФ з ЕГ. Так, у січні п.р. направлено до ЕГ чергове звернення щодо порушення ПФР РФ принципів ЕГ.
У період з 31 січня по 1 лютого 2023 року представник Держфінмоніторингу взяв участь у засіданнях Робочої групи з питань членства, підтримки та відповідності (MSCWG) Егмонтської групи (м. Дакар, Республіка Сенегал).
Інші міжнародні активності фінансової розвідки
16 січня 2023 року на офіційному вебсайті Конференції Сторін Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму (Варшавська Конвенція) оприлюднено рішення за наслідками Пленарного засідання (15 – 17 листопада 2022 року), у якому взяв онлайн участь представник Держфінмоніторингу.
Відповідно до цього рішення РФ, зокрема, позбавлено право голосу з будь-яких питань, крім статутних, виконувати функції доповідача, координатора, керівника делегації, представляючи Конференцію.
Також, представники Держфінмоніторинг взяли участь:
- у тренінгу з питання проведення розслідувань у сфері віртуальних активів в рамках проєкту «Інноваційні політичні рішення щодо зменшення ризиків з відмивання грошей, пов’язаних з віртуальними активами», який відбувся 27?29 березня 2023 року у м. Відень (Австрійська Республіка);
- в онлайн-семінарі Групи з розробки політики FATF щодо конфіскації, не заснованої на обвинувальному вироку суду, який відбувся 29 березня 2023 року.
_________________________________________________________